بررسی خواص قهوه بر روی سلامتی…!

بررسی خواص قهوه به شما کمک می‌کند تا بیشتر با این نوشیدنی جذاب آشنا شوید. حتما برایتان جالب خواهد بود که بدانید قهوه کاری بیشتر از افزایش انرژی شما انجام می‌دهند. چند فنجان قهوه در طول روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و افسردگی را کاهش می‌دهد. حتی قهوه این امکان را ایجاد می‌کند که شما وزنتان را کنترل کنید و زندگی طولانی‌تری داشته‌باشید. یادتان باشد که زیاده‌روی نکنید و طبق گفته کارشناسان در زمان بارداری و شیردهی، کافئین را محدود کنید.

 

بررسی خواص قهوه

قهوه یک نوشیدنی محبوب است که مردم در هنگام صبحگاهی از آن استفاده می‌کنند تا در طول روز انرژی داشته‌باشند و تمرکزشان افزایش پیدا کند. از این رو به برخی از خواص این نوشیدنی خوش عطر می‌پردازیم.

سطح انرژی را افزایش می دهد

بیشترین ماده‌ای که در قهوه یافت می‌شود کافئین است. این ماده به شدت سطح انرژی درونی انسان را افزایش می‌دهد. به دلیل آنکه کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کند و باعث مسدودشدن انتقال‌دهنده عصبی به نام آدنوزین می‌گردد. این کار راه سایر انتقال‌‌دهنده‌های عصبی دیگر را باز و انرژی درونیتان را تنظیم می‌کند. مطالعه‌ای بر روی دوچرخه سوارانی که قهوه می‌نوشیدند انجام شد و نتیجه آن نشان داد که مصرف کافئین با مصرف نکردن آن تفاوت بسیاری دارد. با مصرف قهوه، میزان قابل توجهی از خستگی در سطوح ذهنی افراد کاهش پیدا می‌کند.

 

مصرف قهوه دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد

بسیاری از تحقیقاتی که از جانب کارشناسان انجام‌شده، نشان داده‌است که مصرف منظم قهوه می‌تواند خطرابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. یکی از توانایی‌های منحصر به فرد قهوه باعث حفظ عملکرد سلول‌های بتا در لوزالمعده می‌گردد. لوزالمعده مسئول تنظیم قندخون از طریق تولید انسولین می‌باشد و قهوه به این عمل کمک شایانی می‌کند. به دلیل آنکه کافئین سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد، تاثیر فوق‌العاده‌ای بر کنترل قند خون دارد. آنتی اکسیدان بر روی انسولین، التهاب و متابولیسم تاثیر می‌گذارد که همگی آنها نقش مهمی در دیابت نوع دو دارند.

قهوه از سلامت مغز حمایت می‌کند

مطالعات زیادی بر روی مغز و سلامت آن به وسیله نوشیدن‌ قهوه انجام شده‌ است. برخی از این مطالعات نشان داده‌اند که قهوه به دلیل ویژگی منحصر به فردی که دارد از مغز در برابر اختلالات عصبی از جمله آلزایمر و بیماری پارکینسون محافظت می‌کند. براساس برخی پژوهش‌ها مشخص شده‌ است، افرادی که در طول زندگی خود روزانه قهوه مصرف می‌کردند، نسبت به کسانی که مصرف نمی‌کردند دیرتر در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار گرفتند. مصرف قهوه پیشرفت بیماری پارکینسون را در طول روز کند می‌کند. علاوه بر بیماری پارکینسون، برخی پژوهش‌ها نشان ‌داده‌اند که مصرف قهوه باعث کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود. کسانی که در طول زندگی خود روزانه از قهوه استفاده کرده‌اند، کمتر دچار آلزایمر شده‌اند. همچنین مصرف قهوه زوال عقل و زوال شناختی را نیز کاهش می‌دهد.

قهوه مدیریت وزن را به خوبی انجام می‌دهد

براساس مطالعاتی که توسط کارشناسان انجام‌ شده است به این نتیجه رسیده‌اند که قهوه ذخیره چربی در بدن را تغییر می‌دهد و از سلامت روده حمایت می‌کند. این دو عامل برای مدیریت وزن بسیار مهم و ضروری هستند. برخی ازمطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیشتر قهوه در مردان و زنان باعث کاهش چربی بدن می‌گردد. افرادی که دو فنجان قهوه در طول روز مصرف می‌کنند، نسبت به آنهایی که یک فنجان قهوه می‌نوشند، 17 درصد بیشتر فعالیت‌های بدنی انجام می‌دهند که باعث لاغری آنها می‌گردد.

 

قهوه ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد

بسیاری از پژوهشگران متوجه شده‌اند که نوشیدن روزانه قهوه در دراز مدت خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد. براساس این مطالعات هر فنجان قهوه میزان 8 درصد از ابتلا به افسردگی را کم می‌کند. برخی پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند که مصرف روزانه چهار فنجان قهوه نسبت به یک فنجان تاثیر عمیق‌تری بر کاهش افسردگی دارد. بر اساس پژوهش‌ها و مطالعاتی که بر روی انسان‌ها صورت گرفته‌است، مصرف قهوه خطر مرگ ناشی از خودکشی را ازبین می‌برد.

 

قهوه از کبد در برابر شرایط مختلف محافظت می‌کند

بر اساس پژوهش‌ها و مطالعات به این نتیجه رسیده‌ان که مصرف روزانه قهوه از کبد در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند و آن را سالم نگه‌می‌دارد. مثلا اگر در طول روز دو فنجان قهوه بنوشید، کمتر دچار زخم و سرطان کبد می‌شوید. برخی از پژوهشگران در مطاعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که هرچه بیشتر قهوه بنوشید خطر مرگ ناشی از بیماری کبد کاهش پیدا می‌کند. یک فنجان قهوه تا 15 درصد و 4 فنجان قهوه در طول یک روز 71 درصد خطر ابتلا به بیماری کبدی را کاهش می‌دهد. برخی مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف قهوه باعث کم‌شدن سفتی کبد می‌گردد.

 

قهوه از سلامت قلب حمایت می‌کند

بسیاری از مطالعات بیان می‌کنند که قهوه باعث سلامت قلب و حفظ آن می‌گردد. نوشیدن‌قهوه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. اگر شما در طول روز 3 تا 5 فنجان قهوه میل کنید بیماری قلبی را تا 15 درصد کاهش داده‌اید. تحقیقات دیگری نشان داده‌اند که نوشیدن 3 تا 4 فنجان قهوه باعث کاهش 21 درصدی سکته مغزی می‌گردد. همچنین مصرف قهوه نارسایی قلبی را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر آن مصرف کافئین بر سطح فشار خون تاثیر می‌گذارد، به همین دلیل حواستان باشد که خیلی قهوه ننوشید و کافئین خود را محدود کنید. با این حال مصرف قهوه از سکته قلبی جلوگیری می‌کند.

قهوه طول عمر را افزایش می‌دهد

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف قهوه باعث افزایش طول عمر می‌گردد. نوشیدن 2 تا 4 فنجان قهوه در روز بدون در نظرگرفتن سن و وزن خطر ابتلا به مرگ را کاهش می‌دهد.

 

قهوه عملکرد ورزشی را افزایش می‌دهد

ورزشکاران بسیاری برای آنکه انرژی خود را در هنگام ورزش افزایش دهند از قهوه استفاده می‌کنند. قهوه یک نوشیدنی انرژی زا محسوب می‌شود و باعث تقویت عملکرد می‌گردد. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن‌قهوه قبل از تمرین ورزشی باعث افزایش استقامت بدن می‌گردد. در افراد مسن این تحقیقات نشان می‌دهد که نوشیدن‌قهوه باعث بهبود عملکرد فیزیکی و سرعت راه رفتن در آنها می‌گردد.

 

سخن پایانی

قهوه نوشیدنی است که طرفداران بسیار و فواید فراوانی دارد. از جمله می‌توان به افزایش سطح انرژی، ارتقای مدیریت وزن، افزایش عملکرد ورزشی و محافظ در برابر بیماری‌های مزمن نام برد. اما همانطور که مزایای فراوانی دارد، می‌تواند برای برخی از مردم مضر باشد. به همین دلیل افراد باید در هنگام نوشیدن آن دقت کنند. بانوان باردار و افرادی که شرایط خاصی دارند باید نسبت به نوشیدن آن دقت کنند.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا